NewsGuard to niezależna organizacja dziennikarska z siedzibą w Nowym Jorku, której głównym celem jest zwalczanie dezinformacji. Kampania „Matrioszka” to rosyjskiej operacji wpływu, której celem jest sianie chaosu i nieufności. Jak ujawni teraz NewsGuard, rosyjscy dezinformatorzy ponownie podszyli się pod nich, publikując trzy spreparowane wideo z fałszywymi cytatami, rzekomymi procesami i nieistniejącym dziennikarzem.
Wszystkie filmy trwały około minuty, miały lektora stworzonego przez AI i zostały opublikowane z anonimowych kont bez historii aktywności. To charakterystyczna taktyka „Matrioszki”. Po interwencji NewsGuard materiały usunięto z platformy X.
Pierwszy film przekonywał, że rząd Niemiec pozwał NewsGuard na 20 mln euro za rzekomy artykuł o „niemieckiej kampanii dezinformacyjnej przygotowującej społeczeństwo do wojny z Rosją”.
W nagraniu pojawił się spreparowany cytat przypisany redaktorowi naczelnemu NG Jimowi Warrenowi o „wojennych zapędach Niemiec Merza”. W rzeczywistości nie było żadnego pozwu, a Warren nigdy nie wypowiadał takich słów.
Drugi film „informował” o rzekomym zaginięciu dziennikarza „Waltera Brassa” po tym, jak badał „podejrzane zgony 16 kandydatów w niemieckich wyborach samorządowych”. Choć faktycznie tylu kandydatów zmarło, władze uznały to za statystycznie normalne zjawisko przy 20 tys. ubiegających się o mandaty. NewsGuard nigdy nie zatrudniał osoby o takim nazwisku, a wszystkie cytaty w filmie były zmyślone.
Kolejne sfabrykowane nagranie dotyczyło Francji. Tym razem zawierało kłamstwo o tym, że
Francja miała pozwać NewsGuard za dziennikarskie śledztwo, które dotyczyło plagi pluskiew we Francji. Francja proces miała przegrać. W narracji wygenerowanej przez sztuczną inteligencję dodano, że sąd nakazał rządowi francuskiemu wypłatę NewsGuard 5 milionów euro odszkodowania.
Francuskie władze wcześniej przyznały, że przypadki pluskiew były realne, ale ich medialne nagłośnienie to efekt rosyjskiej operacji mającej wzbudzić panikę.
Podszywanie się od wolne media to część szerszej strategii Kremla, której celem jest obniżanie zaufanie do autentycznych źródeł informacji. „Matrioszka” wykorzystuje lokalne wydarzenia i spory polityczne, tworząc krótkie, profesjonalnie wyglądające wideo publikowane z anonimowych kont. Ich celem jest nie tyle przekonać, co osłabić zdolność odbiorców do odróżniania prawdy od fałszu.
Wszystkie te działania to jedna z odsłon wojny informacyjnej, którą z krajami demokratycznymi prowadzi Rosja.
– Te kampanie mają sprawić, by obywatele zwątpili we wszystko, także w rzetelne źródła informacji – ostrzegają autorzy tekstu zamieszczonego na stronie NewsGuard..
źródło: NewsGuard Reality Check, 22.10.2025
Why Russia Puts Words in NewsGuard’s Mouth
Autorzy oryginału: Chine Labbé, Roberta Schmid
NewsGuard to niezależna organizacja dziennikarska z siedzibą w Nowym Jorku, założona w 2018 roku przez dwóch doświadczonych wydawców Steven’a Brilla (twórcę „Court TV”) i Gordona Crovitza (byłego wydawcę „The Wall Street Journal”).
Jej głównym celem jest ocena wiarygodności źródeł informacyjnych w internecie oraz zwalczanie dezinformacji. Zespół NewsGuard, składający się z dziennikarzy i analityków z różnych krajów, nadaje serwisom informacyjnym tzw. „zieloną” lub „czerwoną tarczę” – w zależności od tego, czy dana strona spełnia standardy rzetelności dziennikarskiej.
NewsGuard oprócz ocen stron tworzy też raporty o kampaniach wpływu, fałszywych narracjach i działaniach propagandowych – w tym o rosyjskich operacjach takich jak „Matrioszka” czy „Portal Kombat”.
Misją organizacji jest przywracanie zaufania do informacji online poprzez transparentność, fakt-checking i edukację medialną.

COMMENTS