HomeDezinformacjaNajnowsze

Z YouTube zniknęło ponad 30 tysięcy kont. Co się stało?

W najnowszym raporcie TAG (Threat Analysis Group) Google'a pojawiają się też polskie wątki

Tym razem wymyślili 20 tysięcy natowskich żołnierzy
Głód: narzędzie dezinformacji
“Pikantne teorie spiskowe”

W swoim najnowszym kwartalnym biuletynie z lipca 2025 roku TAG (Threat Analysis Group) Google poinformował, że od początku 2025 r. usunięto około 34 tys. kanałów na YouTube związanych z Chinami, Rosją i innymi krajami szerzącymi dezinformację w sieci.

W drugim kwartale 2025 roku (kwiecień–czerwiec), TAG usunęła niemal 11 tys. kanałów (w tym ponad 2 tys. związane z Rosją i ponad 7 tys. powiązanych z Chinami). To znaczący spadek w porównaniu do ponad 23 tys. kont usuniętych w pierwszym kwartale tego samego roku.

W obu raportach pojawiają się też polskie wątki.

LUTY
„Zablokowaliśmy 47 domen. Kampania była powiązana z podmiotem znanym jako Doppelgänger * i publikowała treści w językach arabskim, angielskim, francuskim, niemieckim, hebrajskim, włoskim, polskim i ukraińskim, wspierające Rosję i krytykujące Ukrainę oraz Zachód.”

„Usunęliśmy 32 kanały YouTube z treściami w językach angielskim, francuskim, niemieckim, polskim, tureckim i ukraińskim wspierającymi Rosję i krytykującymi Ukrainę”.

Marzec
” Usunęliśmy 12 kanałów YouTube publikujących prorosyjskie treści w językach francuskim, niemieckim, polskim i rosyjskim.” oraz „Usunęliśmy 2 kanały YouTube z treściami w języku polskim wspierającymi Rosję i krytykującymi Ukrainę, UE i polski rząd”

„Zamknięto 22 kanały – treści w językach: angielski, polski, rosyjski, ukraiński, promujące Rosję i uderzające w Polskę, Ukrainę oraz Zachód.”

źródło: https://blog.google/threat-analysis-group/tag-bulletin-q2-2025/

Threat Analysis Group (TAG) to zespół bezpieczeństwa, który zajmuje się identyfikacją, śledzeniem i neutralizacją zagrożeń cybernetycznych. Jego zadaniem jest ochrona użytkowników Google i YouTube przed atakami, kampaniami dezinformacyjnymi i innymi działaniami złośliwymi prowadzonymi przez grupy przestępcze i podmioty sponsorowane przez niedemokratyczne państwa takie jak Chiny czy Rosja.

Do zadań TAG należy między innymi monitorowanie monitorowanie kampanii dezinformacyjnych. 
TAG identyfikuje i analizuje próby rozpowszechniania fałszywych informacji, które mogą mieć negatywny wpływ na reputację Google lub wprowadzać w błąd użytkowników.

* Czym jest operacja „Doppelgänger”?

Operacja została ujawniona przez organizację EU DisinfoLab, która nadała jej nazwę „Doppelgänger” ze względu na stosowaną technikę podszywania się pod znane media. Kampania polega na tworzeniu fałszywych klonów renomowanych portali informacyjnych, takich jak „Le Monde”, „Der Spiegel”, BBC czy „The Guardian”, z niewielkimi zmianami w nazwach domen (np. „lemonde[.]press” zamiast „lemonde.fr”). Na tych stronach publikowane są zmanipulowane artykuły, które następnie są rozpowszechniane przez sieci fałszywych kont w mediach społecznościowych.

Kto stoi za kampanią?

Według ustaleń EU DisinfoLab i innych organizacji za operacją stoją rosyjskie firmy Social Design Agency (SDA) i Struktura, działające pod nadzorem Kremla. W kampanii wykorzystuje się również inne operacje, takie jak „Matrioszka” i „Overload”, które polegają na tworzeniu fałszywych treści wideo i ich rozpowszechnianiu przez sieci kont w mediach społecznościowych.

Główne cele operacji „Doppelgänger”:
podważanie poparcia dla Ukrainy poprzez rozpowszechnianie fałszywych narracji o rzekomym nazizmie i korupcji w ukraińskim rządzie,
sianie podziałów w krajach wspierających Ukrainę, sugerując, że pomoc dla Ukrainy jest nieskuteczna i szkodliwa dla obywateli tych krajów,
wpływanie na wybory w krajach demokratycznych i promowanie prorosyjskich partii politycznych.

Operacja „Doppelgänger” jest jednym z najbardziej zaawansowanych przykładów rosyjskiej wojny informacyjnej, mającej na celu destabilizację społeczeństw demokratycznych i osłabienie wsparcia dla Ukrainy. Pomimo ujawnienia i działań przeciwdziałających kampania nadal jest aktywna i adaptuje się do nowych okoliczności, co podkreśla potrzebę ciągłej czujności i edukacji społeczeństwa w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania dezinformacji.

Pod koniec 2022 r., po wstępnych dochodzeniach przeprowadzonych przez niemiecką prasę oraz organizacje pozarządowe EU DisinfoLab i Qurium, Meta opisała to jako „największą i najbardziej złożoną rosyjską operację [dezinformacyjną] od początku wojny na Ukrainie, charakteryzującą się niezwykłym poziomem wyrafinowania i siły”. Właściciel Facebooka ogłosił wówczas, że usunął ponad 1600 kont i 700 stron.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: